понеділок, 1 травня 2017 р.

Три ключі до ЗНО з української мови. Ключ перший: власне висловлювання

На підготовку до ЗНО з української мови і літератури лишилось не так багато часу. На сьогодні кожен з вас має певну базу знань з мовного матеріалу та стоси прочитаних творів українських письменників. Якісне виконання всіх тестових завдань може забезпечити вам лише 180 балів із 200. Власне висловлення ― це 20 балів, які суттєво вплинуть не лише на результат загалом, але й на ДПА зокрема.

Отже, читайте уважно, як написати гарне власне висловлення і вибороти 20 балів за 45 хвилин!
Порада перша: щоб підготуватися до власного висловлення якісно, необхідно знати структуру, чіткі вимоги та критерії оцінювання власного висловлення. Почнемо у зворотному напрямку, адже в кінцевому рахунку нас цікавлять бали!

Зверніть увагу!
Якщо робота не відповідає темі, її оцінюють у «0» балів, робота менше 100 слів ― «0» балів.
Детальніше можна подивитись тут: критерії оцінювання власного висловлювання.
______________________________________________________

Порада друга: уважно прочитайте текст і дайте відповідь на питання.
Прочитайте наведений текст:
Основну частину свого часу людина витрачає на виконання соціальних обов'язків — трудових, навчальних, сімейних тощо. Тому, коли видається вільна хвилинка, багато хто просто байдикує, наприклад бездумно перемикає телеканали або безцільно блукає просторами «світової павутини», забуваючи, що час життя невпинно спливає.
Викладіть Ваш погляд на проблему:
Як можна з користю проводити вільний час, щоб потім не жалкувати за марно втраченими цінними хвилинами життя?
Дайте відповідь на питання: «Як можна з користю проводити вільний час, щоб потім не жалкувати за марно втраченими цінними хвилинами життя?»

Зверніть увагу!
Що робити, якщо немає питання, а є лише стверджувальне речення?

Викладіть погляд на проблему:Людина ― коваль своєї долі.

Від цього Ваш твір не має змінювати структуру!
Ви маєте погодитися або спростувати наведену думку.
______________________________________________________
Порада третя: зразкові твори (приклади власного висловлення) в Інтернеті чи збірнику зазвичай штучні та відредаговані майстрами слова з багаторічним досвідом викладання. Тому структуру власного висловлення будемо розглядати на прикладі учнівського твору.

Викладіть погляд на проблему:Людина ― коваль своєї долі.

1. Теза На мою думку, ця тема завжди була і буде актуальною, і я з нею безумовно погоджуюся. Люди часто звинувачують «долю» у своїх невдачах і поразках. Але якщо проаналізувати проблеми багатьох, то можна помітити, що тільки вони винні в тому, чого не досягли. Так само і з щастям, саме людина ― коваль своєї долі.

Коментар: теза має містити мовні кліше (на мою думку, я вважаю тощо). Теза ― це відповідь, яку ви ще маєте обґрунтувати в аргументах, навести до них приклади та зробити висновки. Отже, це той каркас, від якого залежать Ваші 20 балів. Зауважте, вона не має бути однозначною, бо аргументи не мають бути синонімічними переказами однієї думки. Тому перше речення тези ― це ваша згода/незгода з думкою, друге речення ви розкриватимете в аргументі №1, третє ― аргумент №2.

2. Аргументи (1)По-перше, як я вже зазначив, інколи люди звинувачують свою долю через те, що в них щось не виходить. Насправді ж, вони заслуговували на це.

Коментар: аргумент ― це доказ власної думки, яку ми наводимо в тезі. Ви можете використовувати мовні конструкції на зразок «тому що», «це доводить», «свідченням цього є», «доказом цього може бути». Аргумент, наведений вище, містить незначні похибки. Спробуйте його відредагувати.

3а. Приклад з літератури чи інших видів мистецтвЯскравим прикладом може слугувати головна героїня Тараса Григоровича Шевченка Катерина з однойменної поеми. Коли вагітну дівчину кидає москаль, усі почали сміятися з неї та зневажати, навіть рідна мати відцуралася її. Вона все звинувачувала навкруги, але проблема крилася лише в ній. Адже всі попереджали бідолашну, чим це може закінчитися.


Коментар: ви маєте використовувати мовні кліше «наприклад…», «(яскравим) прикладом може слугувати…», «не можна не згадати…», далі:
• проблема;
• автор твору, назва твору, жанр;
• художній образ (герой), через який розкрита проблема;
• цитата з твору (за бажанням учасника).

2. Аргументи (2)По-друге, я часто чую від батька таку фразу: «Сильний шукає можливості, а слабкий ― причини». Цей афоризм є дуже влучним, бо сильна людина самостійно «гне свою лінію».

3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життяУ мене є старший брат, який жив у квартирі з нами до двадцяти років. Він не хотів працювати і вимагав гроші від батька. Одного разу його перестали спонсорувати, і Андрій не мав можливості «жити красиво». Перші роки брат звинувачував батька, але через декілька років зрозумів, що йому бажали тільки добра. За три роки з юного хлопця, котрий жив за рахунок батьків, він перетворився на велику людину. Зараз брат спокійно може забезпечити комфортне життя собі та майбутній родині.

Коментар: більшість з вас буде наводити приклад з життя. Головна умова ― нештучність. Це як приклад з літератури, тільки головним героєм є ваша подруга, брат, сестра, тато чи мама. Приклад з історії чи суспільно-політичного життя переконливіший, однак може містити фактичні помилки, які не підвищать бал.

4. Логічність і послідовність Коментар: у власному висловленні має бути щонайменше 4 абзаци, кожен з яких має починатися мовними кліше: «я вважаю», «по-перше», «по-друге», «отже» ( або «на мою думку», «з одного боку», «з іншого боку», «таким чином»).
Не змінюйте місцями приклади з літератури чи життя, дотримуйтеся чіткої структури, і вас чекає гідний бал!

5. ВисновокОтже, кожен сам творець власної долі. Ніхто не завадить тобі досягти великих успіхів, якщо ти будеш багато працювати. Так само й в прірву ніхто тебе не може затягнути, окрім самого себе.

Коментар: висновок має відповідати тезі й органічно випливати з аргументів і прикладів. Перше речення загальний висновок, друге ― до першого аргументу, третє ― до другого.
_____________________________________________________
Порада четверта: потренуйтеся вдома разом з уявною схемою, адже структура ― це 12 балів з 20!


______________________________________________________
Порада п'ята: пишіть твори з перервою в один день. Не соромтеся звертатися до вчителя за порадою. Ви маєте до ЗНО «виписатися» та зрозуміти ваші типові помилки, щоб мати змогу їх уникнути на справжньому тестуванні.
_______________________________________________________
Порада шоста: пишіть власне висловлення останнім на реальному ЗНО.
Поясню чому: найскладнішою є частина №1 (українська мова). Вона забере найбільшу частину вашого часу. Виконуючи частину №2 (українська література), ви відпочинете й надихнетеся на приклад з літератури.
_______________________________________________________
Порада сьома: у вас є чернетка! Вам достатньо 30 хвилин, щоб написати якісний твір. 15 хвилин на те, щоб переписати. Дотримуйтеся правил переносу слів, використовуйте лише ті слова та конструкції речень, у правильності яких ви впевнені.

Наприкінці перефразую класика: «Не бійтесь заглядати в тестовий зошит: це джерело підказок, а не сумне провалля!» Тому працюйте, тренуйтеся, все у ваших руках!

Запрошуємо всіх до нашої освітньої студії на майстер-клас з написання вдалого власного висловлення в рамках підготовки до ЗНО з української мови та літератури! 2 та 8 травня, м. Київ. Детальна інформація за посиланням на цю подію.

Юлія Огарь,
викладач курсів доуніверситетської 
підготовки з української мови і літератури,
викладач української мови і літератури 
в освітній студії Nature Tutor Group

Джерело: http://nature-tutors.blogspot.com/2017/04/blog-post_17.html?view=sidebar

Немає коментарів:

Дописати коментар